קונים אונליין וסומכים על הביקורות? כך תדעו שהן אמיתיות ולא מזויפות

ESET
11.11.20

עונת הקניות מגיעה לעיצומה וה-Black Friday ממש מעבר לפינה. אחד המדדים החשובים כששוקלים האם לקנות מוצר ברשת, הוא בדרך כלל הביקורות של אלו שקנו אותו לפנינו.

בדיקה שבוצעה על ידי שירות הניטור Fakespot Inc, מצאה כי בין החודשים מרץ לספטמבר השנה, כמות הביקורות הלא אמינות באמזון הגיעה לשיאים שמתאימים בדרך כלל לתקופת הקניות בחגים, כשהיא עלתה ב-36% ביחס לאותה התקופה בשנה שעברה.

מתוך כ-720 מיליון ביקורות שנסרקו ונבדקו, כ-42% נמצאו מזויפות. את העלייה המשמעותית הזו ניתן לקשר באופן חד לנגיף הקורונה שהביא למיליוני בני אדם שנמנעים מרכישה פיזית בחנויות, או שנמצאים בסגר.

היכן הביקורות הכי לא אמינות?

מבדיקה שנערכה בשנה שעברה באתר bestseocompanies.com, מתוך 2.7 מיליון ביקורות שנדגמו, הקטגוריה הפופולארית ביותר לזיופים היא קטגוריית מוצרי החשמל, עם 42% זיופים ו-195,000 ביקורות לא אמינות. אך זו לא הקטגוריה המובילה, כשלמעשה בקטגוריית הביגוד מדובר בכ-46% זיופים.

reviews article pic1

מספר הביקורות הלא אמינות והאחוז שלהן

סקר שבוצע במקביל לבדיקה זו, העלה כי כ-70% מהנשאלים ישלמו יותר עבור מוצרים עם ביקורות חיוביות גבוהות יותר. אבל, כאשר חלק משמעותי מהביקורות הללו למעשה מזויף, איך ניתן לבצע החלטות מושכלות יותר כשרוכשים ברשת?

 

כדאי שתדעו כי קיימים כלים ושירותים אוטומטיים שמבצעים בדיקות לפי קישור של מוצר אותו רוצים לקנות, כמו שני הכלים הבאים:

  • Fakespot.com – אחד הכלים הפופולריים לבדיקת אמינות ביקורות (אמאזון, ebay ועוד). בעבר ניתן היה לעשות בדיקה באתר עצמו, אך כעת יש צורך בהתקנת תוסף. התוסף בודק את האותנטיות של הביקורות ומעניק דירוג בין A ל-F ואפילו מפרט ומציין כמה אחוזים מהביקורות הן אמינות.

reviews article pic2

דוגמה לביקורת

  • האתר הבא בודק ביקורות של מוצרים ספציפית מאתר אמאזון - https://reviewmeta.com/

האתר מבצע בדיקה של מספר מדדים כמו ביקורות שנמחקו, חזרה על מילים וביקורות זהות ולבסוף נותן ציון לאמיתות הביקורות.

reviews article pic3

דוגמה לתוצאות ביקורות של מוצר שנבדק באתר

 

גם אתם יכולים לעשות בדיקת לגיטימיות של ביקורות בעצמכם ולזהות ביקורות מזויפות במספר דרכים:

  1. השתמשו בראש שלכם – שימו לב לסימנים יוצאי דופן בטקסט, איות ודקדוק לקויים, שבחים ותיאורים שאינם מאימים למוצר.

  2. ריבוי ביקורות בזמן קצר – אם אתם רואים ביקורות שניתנו בחלון זמן קצר, הם יכולים להיות חלק מקמפיין של מוכר כדי לשפר את הדירוג באמצעות דירוגים מזויפים. כך למשל 20 ביקורות בתוך חצי שעה עם דירוג של חמישה מתוך חמישה כוכבים, ככל הנראה לא יהיו אמיתיות.

  3. ביקורות דומות – אם רצף הביקורות נראה זהה עם תגובות קצרות, ככל הנראה גם זה מזויף

  4. שימוש בשפה גנרית – אם הביקורת משתמשת במילים בודדות כמו "נהדר, מעולה, מצוין", יכול להיות שמשתמשים במנגנון אוטומטי על מנת לתת את הביקורת הזו לכמה מוצרים במקביל.

  5. שימוש בשפה שיווקית מאוד - 'המוצר הזה הוא ייחודי ומהפכני', 'כולם צריכים לקנות אותו' או גם שימוש בביטויים כמו 'זוכה-פרסים', 'אחד ויחיד' או 'מיוחד במינו', צריכים להדליק אצלכם נורה אדומה. גם שימוש רב מדי בשם המוצר יהיה בעייתי, "המוצר bjm123 הוא נהדר, bjm123 הגיע מהר מאוד ועובד מצוין".

  6. ביקורות שליליות במיוחד – גם הן עלולות להיות מזויפות, ובדרך כלל זו תהיה טקטיקה של רמאים שמנסים להרוס ולהפריע למוכרים לגיטימיים.

  7. מי המשתמש שנתן את הביקורת - ישנם אתרים (אמזון ועלי אקספרס למשל) בהם תוכלו ללחוץ על שם המשתמש שנתן את הביקורת, וכך לראות את כל הביקורות שלו, במידה והוא אינו אדם אמיתי, ככל הנראה תוכלו לגלות זאת מביקורות שמנוסחות באופן זהה לשלל מוצרים או מריבוי ביקורות שניתנו באותו תאריך.

  8. בחרו משפט ובידקו אותו - ניתן גם לקחת משפט מפתח מהביקורת ולהעתיק אותו למנוע החיפוש. שם תוכלו לראות האם המשפט חוזר על עצמו באתרים שונים או למוצרים שונים.

  9. קראו רק את הביקורות שאינן קיצוניות – הכוונה היא לביקורות שאינן של כוכב 1 או 5 כוכבים. בדרך כלל הביקורות שבאמצע הן של לקוחות אמיתיים שמעלים גם נקודות שהן יותר רלוונטיות למוצר.

ניתן גם לשתף חבר >
  • הדפס
  • דוא"ל